Νέο μισθολόγιο για το Δημόσιο, το οποίο θα ισχύσει από την 1/1/2015,
ετοιμάζει η κυβέρνηση με στόχο -αν όχι τη μείωση- τουλάχιστον τη
συγκράτηση στα σημερινά επίπεδα της μισθολογικής δαπάνης, την αλλαγή των
εργασιακών συνθηκών και τη διαίρεση των δημοσίων υπαλλήλων,
διαμορφώνοντας στο εσωτερικό τους πολλαπλά και διαφορετικά εργασιακά
συμφέροντα. Στο πλαίσιο αυτό βασικό εργαλείο θα αποτελέσει η αξιολόγηση
του προσωπικού, που βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ στην ολοκληρωμένη της
μορφή θα εφαρμοστεί από το νέο έτος, αφού προηγουμένως περάσει -το
φθινόπωρο- από τη Βουλή ο σχετικός νόμος.
Ήδη, από τα υπουργεία Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει συγκροτηθεί κοινή επιτροπή εργασίας με αποστολή στο δεύτερο 15θήμερο του Σεπτεμβρίου να έχει διαμορφωθεί το σχετικό προσχέδιο νόμου του νέου μισθολογίου, το οποίο στην τελική του μορφή -και ύστερα από τις σχετικές διαβουλεύσεις- θα κατατεθεί για συζήτηση και ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής τον προσεχή Οκτώβριο.
Οι επίμαχες διατάξεις
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες -αλλά και σχετικές διαρροές που έχουν δει το φως της δημοσιότητας- η επιτροπή εργασίας φαίνεται να έχει καταλήξει στις παρακάτω ρυθμίσεις, οι οποίες χωρίζουν εργασιακά τους εργαζόμενους σε πολλαπλές μισθολογικές ταχύτητες ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο, την αξιολόγηση της παραγωγικότητας τους και τον χρόνο πρόσληψής τους (αν είναι δηλαδή νεοπροσλαμβανόμενοι στο Δημόσιο ή παλιοί εργαζόμενοι).
Η πρώτη μισθολογική παρέμβαση που σχεδιάζεται από την κυβέρνηση θα εδράζεται στην πρόθεση για έναν ουσιαστικό μισθολογικό διαχωρισμό των υπαλλήλων ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο, σε σημείο μάλιστα που το χάσμα να είναι αισθητό και κατ’ επέκταση να δημιουργείται ουσιαστικός διαχωρισμός εργασιακών συμφερόντων. Αναλυτικότερα:
Θα διευρυνθεί η μισθολογική διαφορά που χωρίζει τους δημοσίους υπαλλήλους ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο, καθώς όσοι είναι πανεπιστημιακής ή τεχνολογικής Εκπαίδευσης (πάνω από 250.000) πρόκειται να λάβουν μικρές μισθολογικές αυξήσεις, ενώ όσοι είναι μέσης ή βασικής εκπαίδευσης (περί τους 300.000) θα δουν τους μισθούς τους να μειώνονται ή να παραμένουν στάσιμοι.
Θα αυξηθεί αισθητά ο χρόνος μισθολογικής ωρίμανσης για τους υπαλλήλους που το μορφωτικό τους επίπεδο είναι μέσης ή υποχρεωτικής Εκπαίδευσής. Έτσι ο ελάχιστος χρόνος παραμονής των εν λόγω υπαλλήλων στα ίδια μισθολογικά κλιμάκια θα αυξηθεί κατά δύο έτη, με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην υπάρξει αύξηση της συνολικής μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου, αλλά να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο η μισθολογική διαφορά αυτών των υπαλλήλων από τους υπαλλήλους με πανεπιστημιακή και τεχνολογική Εκπαίδευση.
Ένας δεύτερος τρόπος μισθολογικού διαχωρισμού των υπαλλήλων, με στόχο τη διαίρεση και τον ανταγωνισμό μεταξύ τους -αλλά και το δημοσιονομικό όφελος- θα είναι η αξιοποίηση του περιβόητου πριμ παραγωγικότητας. Συγκεκριμένα: Θα δίνεται μισθολογικό μπόνους παραγωγικότητας (που θα είναι έξω από τον μισθό) σε εκείνους τους υπαλλήλους που θα κρίνονται, μέσω της αξιολόγησης, «άριστοι» ή αποδοτικοί στη δουλειά τους, ενώ θα βλέπουν τις αποδοχές τους να μειώνονται εκείνοι που θα αξιολογούνται ως «κακοί» ή μη αποδοτικοί. Στο πλαίσιο αυτό είναι σαφές ότι στην παρούσα φάση η ποσοστιαία κατάταξη των υπαλλήλων -με την τωρινή αξιολόγηση- μπορεί να μην επιφέρει, στην παρούσα φάση, μισθολογικές επιπτώσεις στους υπαλλήλους του 15%, αλλά είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια της κυβέρνησης, ένας οδικός χάρτης δηλαδή, ώστε με το νέο σύστημα αξιολόγησης που θα ψηφιστεί το φθινόπωρο αυτές οι μισθολογικές μειώσεις να μπορούν να εφαρμοστούν από το 2015 με καλύτερο και πιο στοχευμένο τρόπο.
Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Star, στις 15 Απριλίου του 2014, είχε δώσει με απόλυτη σαφήνεια το πλαίσιο πάνω στο οποίο κινείται η λογική της κυβέρνησης ειδικά γι’ αυτό το θέμα. «Θα επαναφέρουμε -είχε πει- το πριμ παραγωγικότητας στη λογική της πραγματικής επιβράβευσης εκείνου που αποδίδει καλά». Είχε ξεκαθαρίσει, μάλιστα, ότι με το νέο σύστημα το πριμ παραγωγικότητας θα είναι δημοσιονομικά ουδέτερο. Θα δίδεται δηλαδή χωρίς να επιβαρύνει το μισθολογικό κόστος στον δημόσιο τομέα και κατ’ επέκταση τον κρατικό προϋπολογισμό.
Απόλυτος κυνισμός…
Ο τρόπος με τον οποίο παρουσίασε αυτήν τη σκέψη του ήταν απολύτως ξεκάθαρος, μέχρι του σημείου να μπορεί να θεωρηθεί και απόλυτα κυνικός.
«Αν θέλουμε -είχε δηλώσει- να δώσουμε κάποιο πριμ παραγωγικότητας σε κάποιους οι οποίοι θα έχουν κριθεί ότι θα είναι οι καλύτεροι υπάλληλοι -στα πλαίσια μιας διαδικασίας αξιολόγησης- θα πρέπει αυτοί οι πόροι να εξοικονομηθούν από κάπου αλλού… Οι πόροι θα είναι -ενδεχομένως- στοχευμένες μειώσεις σε κάποιους, για να μπορέσουν κάποιοι άλλοι να πάρουν περισσότερα».
Ψαλίδι στις παροχές
Στα σενάρια που συζητούνται αυτό το διάστημα στην επιτροπή εργασίας για το νέο μισθολόγιο είναι και η περικοπή παροχών σε δημοσίους υπαλλήλους που κατά κάποιο τρόπο «ξέφυγαν» στις προηγούμενες φάσεις εφαρμογής της πολιτικής των μνημονίων. Για παράδειγμα, υπάρχουν περιπτώσεις που έχουν εντοπιστεί και αφορούν παροχές που έχουν δημόσιοι υπάλληλοι υπουργείων και άλλων υπηρεσιών, όπως επιδόματα για παιδικούς σταθμούς, κατασκηνώσεις, θέρετρα, μεταφορές, σίτιση κ.λπ.
Από αυτές τις παροχές, άλλες σχεδιάζεται να καταργηθούν και άλλες να περικοπούν δραστικά.
Εξαθλιωμένο μισθολογικά εργατικό δυναμικό
Ένας ακόμα μισθολογικός διαχωρισμός των εργαζομένων στο Δημόσιο -και κατ’ επέκταση διαχωρισμός εργασιακών συμφερόντων- θα προέλθει από τους νέους εργασιακούς όρους που θα ισχύουν για τους νεοπροσληφθέντες. Συγκεκριμένα, σχεδιάζεται να αλλάξει όλο το σύστημα πρόσληψης στον δημόσιο τομέα. Οι νέοι υπάλληλοι θα προσλαμβάνονται για ένα έτος με τις αμοιβές πείνας που ισχύουν στον ιδιωτικό τομέα. Δηλαδή, για ένα έτος (που θα είναι χρόνος δοκιμασίας) όσοι είναι πάνω από 25 ετών θα παίρνουν μισθό 585 ευρώ μεικτά και όσοι είναι κάτω από 25 ετών 510 ευρώ μεικτά. Μετά την πάροδο της δοκιμασίας θα αξιολογείται η απόδοσή τους κι εφόσον κρίνονται κατάλληλοι θα προσλαμβάνονται κανονικά με μισθό 780 ευρώ μεικτά για όσους το μορφωτικό τους επίπεδο είναι υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Για τους υπολοίπους (Μέσης, Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) θα υπάρχουν ανάλογες μισθολογικές διαβαθμίσεις. Μ’ αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση καταφέρνει να αξιοποιεί φτηνό -εξαθλιωμένο μισθολογικά- εργατικό δυναμικό, με όρους ανταγωνισμού μεταξύ των ίδιων των νεοπροσλαμβανόμενων για το ποιος θα μείνει και το ποιος θα φύγει, αλλά και με μια μισθολογική απόσταση μεταξύ παλιών και νέων υπαλλήλων, που θα δίνει τη δυνατότητα στην εκάστοτε εξουσία να καλλιεργεί την ψυχολογία των πατρικίων και των πληβείων ή, κατά μία παλιά ρήση του Ανδρέα Παπανδρέου, των ρετιρέ και των υπογείων.
Γιώργος Πετρόπουλος
πηγή: εργατικός αγώνας
Ήδη, από τα υπουργεία Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει συγκροτηθεί κοινή επιτροπή εργασίας με αποστολή στο δεύτερο 15θήμερο του Σεπτεμβρίου να έχει διαμορφωθεί το σχετικό προσχέδιο νόμου του νέου μισθολογίου, το οποίο στην τελική του μορφή -και ύστερα από τις σχετικές διαβουλεύσεις- θα κατατεθεί για συζήτηση και ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής τον προσεχή Οκτώβριο.
Οι επίμαχες διατάξεις
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες -αλλά και σχετικές διαρροές που έχουν δει το φως της δημοσιότητας- η επιτροπή εργασίας φαίνεται να έχει καταλήξει στις παρακάτω ρυθμίσεις, οι οποίες χωρίζουν εργασιακά τους εργαζόμενους σε πολλαπλές μισθολογικές ταχύτητες ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο, την αξιολόγηση της παραγωγικότητας τους και τον χρόνο πρόσληψής τους (αν είναι δηλαδή νεοπροσλαμβανόμενοι στο Δημόσιο ή παλιοί εργαζόμενοι).
Η πρώτη μισθολογική παρέμβαση που σχεδιάζεται από την κυβέρνηση θα εδράζεται στην πρόθεση για έναν ουσιαστικό μισθολογικό διαχωρισμό των υπαλλήλων ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο, σε σημείο μάλιστα που το χάσμα να είναι αισθητό και κατ’ επέκταση να δημιουργείται ουσιαστικός διαχωρισμός εργασιακών συμφερόντων. Αναλυτικότερα:
Θα διευρυνθεί η μισθολογική διαφορά που χωρίζει τους δημοσίους υπαλλήλους ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο, καθώς όσοι είναι πανεπιστημιακής ή τεχνολογικής Εκπαίδευσης (πάνω από 250.000) πρόκειται να λάβουν μικρές μισθολογικές αυξήσεις, ενώ όσοι είναι μέσης ή βασικής εκπαίδευσης (περί τους 300.000) θα δουν τους μισθούς τους να μειώνονται ή να παραμένουν στάσιμοι.
Θα αυξηθεί αισθητά ο χρόνος μισθολογικής ωρίμανσης για τους υπαλλήλους που το μορφωτικό τους επίπεδο είναι μέσης ή υποχρεωτικής Εκπαίδευσής. Έτσι ο ελάχιστος χρόνος παραμονής των εν λόγω υπαλλήλων στα ίδια μισθολογικά κλιμάκια θα αυξηθεί κατά δύο έτη, με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην υπάρξει αύξηση της συνολικής μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου, αλλά να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο η μισθολογική διαφορά αυτών των υπαλλήλων από τους υπαλλήλους με πανεπιστημιακή και τεχνολογική Εκπαίδευση.
Ένας δεύτερος τρόπος μισθολογικού διαχωρισμού των υπαλλήλων, με στόχο τη διαίρεση και τον ανταγωνισμό μεταξύ τους -αλλά και το δημοσιονομικό όφελος- θα είναι η αξιοποίηση του περιβόητου πριμ παραγωγικότητας. Συγκεκριμένα: Θα δίνεται μισθολογικό μπόνους παραγωγικότητας (που θα είναι έξω από τον μισθό) σε εκείνους τους υπαλλήλους που θα κρίνονται, μέσω της αξιολόγησης, «άριστοι» ή αποδοτικοί στη δουλειά τους, ενώ θα βλέπουν τις αποδοχές τους να μειώνονται εκείνοι που θα αξιολογούνται ως «κακοί» ή μη αποδοτικοί. Στο πλαίσιο αυτό είναι σαφές ότι στην παρούσα φάση η ποσοστιαία κατάταξη των υπαλλήλων -με την τωρινή αξιολόγηση- μπορεί να μην επιφέρει, στην παρούσα φάση, μισθολογικές επιπτώσεις στους υπαλλήλους του 15%, αλλά είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια της κυβέρνησης, ένας οδικός χάρτης δηλαδή, ώστε με το νέο σύστημα αξιολόγησης που θα ψηφιστεί το φθινόπωρο αυτές οι μισθολογικές μειώσεις να μπορούν να εφαρμοστούν από το 2015 με καλύτερο και πιο στοχευμένο τρόπο.
Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Star, στις 15 Απριλίου του 2014, είχε δώσει με απόλυτη σαφήνεια το πλαίσιο πάνω στο οποίο κινείται η λογική της κυβέρνησης ειδικά γι’ αυτό το θέμα. «Θα επαναφέρουμε -είχε πει- το πριμ παραγωγικότητας στη λογική της πραγματικής επιβράβευσης εκείνου που αποδίδει καλά». Είχε ξεκαθαρίσει, μάλιστα, ότι με το νέο σύστημα το πριμ παραγωγικότητας θα είναι δημοσιονομικά ουδέτερο. Θα δίδεται δηλαδή χωρίς να επιβαρύνει το μισθολογικό κόστος στον δημόσιο τομέα και κατ’ επέκταση τον κρατικό προϋπολογισμό.
Απόλυτος κυνισμός…
Ο τρόπος με τον οποίο παρουσίασε αυτήν τη σκέψη του ήταν απολύτως ξεκάθαρος, μέχρι του σημείου να μπορεί να θεωρηθεί και απόλυτα κυνικός.
«Αν θέλουμε -είχε δηλώσει- να δώσουμε κάποιο πριμ παραγωγικότητας σε κάποιους οι οποίοι θα έχουν κριθεί ότι θα είναι οι καλύτεροι υπάλληλοι -στα πλαίσια μιας διαδικασίας αξιολόγησης- θα πρέπει αυτοί οι πόροι να εξοικονομηθούν από κάπου αλλού… Οι πόροι θα είναι -ενδεχομένως- στοχευμένες μειώσεις σε κάποιους, για να μπορέσουν κάποιοι άλλοι να πάρουν περισσότερα».
Ψαλίδι στις παροχές
Στα σενάρια που συζητούνται αυτό το διάστημα στην επιτροπή εργασίας για το νέο μισθολόγιο είναι και η περικοπή παροχών σε δημοσίους υπαλλήλους που κατά κάποιο τρόπο «ξέφυγαν» στις προηγούμενες φάσεις εφαρμογής της πολιτικής των μνημονίων. Για παράδειγμα, υπάρχουν περιπτώσεις που έχουν εντοπιστεί και αφορούν παροχές που έχουν δημόσιοι υπάλληλοι υπουργείων και άλλων υπηρεσιών, όπως επιδόματα για παιδικούς σταθμούς, κατασκηνώσεις, θέρετρα, μεταφορές, σίτιση κ.λπ.
Από αυτές τις παροχές, άλλες σχεδιάζεται να καταργηθούν και άλλες να περικοπούν δραστικά.
Εξαθλιωμένο μισθολογικά εργατικό δυναμικό
Ένας ακόμα μισθολογικός διαχωρισμός των εργαζομένων στο Δημόσιο -και κατ’ επέκταση διαχωρισμός εργασιακών συμφερόντων- θα προέλθει από τους νέους εργασιακούς όρους που θα ισχύουν για τους νεοπροσληφθέντες. Συγκεκριμένα, σχεδιάζεται να αλλάξει όλο το σύστημα πρόσληψης στον δημόσιο τομέα. Οι νέοι υπάλληλοι θα προσλαμβάνονται για ένα έτος με τις αμοιβές πείνας που ισχύουν στον ιδιωτικό τομέα. Δηλαδή, για ένα έτος (που θα είναι χρόνος δοκιμασίας) όσοι είναι πάνω από 25 ετών θα παίρνουν μισθό 585 ευρώ μεικτά και όσοι είναι κάτω από 25 ετών 510 ευρώ μεικτά. Μετά την πάροδο της δοκιμασίας θα αξιολογείται η απόδοσή τους κι εφόσον κρίνονται κατάλληλοι θα προσλαμβάνονται κανονικά με μισθό 780 ευρώ μεικτά για όσους το μορφωτικό τους επίπεδο είναι υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Για τους υπολοίπους (Μέσης, Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) θα υπάρχουν ανάλογες μισθολογικές διαβαθμίσεις. Μ’ αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση καταφέρνει να αξιοποιεί φτηνό -εξαθλιωμένο μισθολογικά- εργατικό δυναμικό, με όρους ανταγωνισμού μεταξύ των ίδιων των νεοπροσλαμβανόμενων για το ποιος θα μείνει και το ποιος θα φύγει, αλλά και με μια μισθολογική απόσταση μεταξύ παλιών και νέων υπαλλήλων, που θα δίνει τη δυνατότητα στην εκάστοτε εξουσία να καλλιεργεί την ψυχολογία των πατρικίων και των πληβείων ή, κατά μία παλιά ρήση του Ανδρέα Παπανδρέου, των ρετιρέ και των υπογείων.
Γιώργος Πετρόπουλος
πηγή: εργατικός αγώνας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου