Με
τη συνηθισμένη για τον κ. Σγουρό επικοινωνιακή υπερβολή, δημοσιοποιήθηκε ο
απολογισμός της απερχόμενης περιφερειακής αρχής, που αναπτύχθηκε σε 21 τόμους
(!!!). Προφανώς, διότι με τον αριθμό των τόμων αξιολογείται το έργο μιας
περιφερειακής αρχής. Πέρα, όμως, από την κατά τα άλλα θεμιτή, γιατί όχι και
επιβαλλόμενη, διαδικασία του απολογισμού, εντύπωση προξενεί το γεγονός ότι ο
απολογισμός κατατέθηκε στο υπουργείο εσωτερικών. Να είναι δηλωτικό μιας
αντίληψης για το ρόλο των αιρετών περιφερειακών αρχών, που θεωρεί ότι οφείλουν
να δίνουν εξετάσεις στην κεντρική εξουσία ή, μήπως, ο κ. Σγουρός αρνείται να
συμβιβαστεί με την ιδέα ότι η παράταξή του αποδοκιμάστηκε στις πρόσφατες
εκλογές;
Επί
της ουσίας, υπάρχουν πάρα πολλά ζητήματα, που θα μπορούσαν να σχολιαστούν. Από
μια πρώτη ανάγνωση, στεκόμαστε σε τρία ζητήματα, κομβικά για το ζήτημα της διαχείρισης
των απορριμμάτων, με τα οποία οφείλει να ασχοληθεί και να τοποθετηθεί υπεύθυνα
η νέα περιφερειακή αρχή, αμέσως μόλις αναλάβει και επίσημα καθήκοντα.
Οι διαγωνισμοί για τα
τέσσερα εργοστάσια
Στον
απολογισμό για τον ΕΔΣΝΑ αναφέρεται ότι έχει ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός
διάλογος (στάδιο Β.Ι του διαγωνισμού) για τη μονάδα του Γραμματικού και
βρίσκεται σε εξέλιξη για τη μονάδα της Κερατέας. Για τις μονάδες των Α. Λιοσίων
και της Φυλής προετοιμάζεται η πρόσκληση για το στάδιο του ανταγωνιστικού
διαλόγου.
Η
ολοκλήρωση του ανταγωνιστικού διαλόγου σημαίνει ότι έχει κλείσει ο διάλογος με τους
εργολάβους για το τεχνικό μέρος των προτεινόμενων λύσεων και ο φορέας του έργου
(ΕΔΣΝΑ) είναι έτοιμος (αν δεν το έχει κάνει, ήδη) να επιλέξει την επιθυμητή
λύση. Το επόμενο βήμα είναι να κληθούν οι εργολάβοι να καταθέσουν τις
οικονομικές προσφορές τους, για τη συγκεκριμένη λύση.
Έφτασε,
συνεπώς, η ώρα που οι γενικές διακηρύξεις θα πρέπει να αρχίσουν να εφαρμόζονται
στην πράξη. Χρόνος για παρελκυστικές τακτικές δεν υπάρχει και είναι εξαιρετικά
σημαντικό η νέα περιφερειακή αρχή να πει πως σκέφτεται να χειριστεί και το
συγκεκριμένο ζήτημα, αλλά και το σχεδιασμό της μετάβασης σε μια αποκεντρωμένη διαχείριση,
με επίκεντρο την προδιαλογή υλικών στην πηγή.
Η αναθεώρηση του
περιφερειακού σχεδιασμού (ΠΕΣΔΑ)
Στον
απολογισμό αποσιωπάται, τελείως, η υποχρέωση της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ να
ξεκινήσουν τη διαδικασία αναθεώρησης του περιφερειακού σχεδιασμού, όπως έχει
ζητηθεί από το ΥΠΕΚΑ, με τη σχετική επιστολή της ΓΓ του, από την 1η Απριλίου
2014. Γεγονός στο οποίο έχουμε πολλές παρεμβάσεις της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, το τελευταίο
διάστημα.
Εκτός
αυτού, για πρώτη φορά η περιφέρεια Αττικής επιβεβαιώνει δημόσια, αυτό που η
ΠΡΩΣΥΝΑΤ έχει δημοσιοποιήσει πάμπολες φορές τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Ότι,
δηλαδή, ανατέθηκαν μελέτες (σημ. από το 2011) για την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ και
για τη σύνταξη της αντίστοιχης στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Εκείνο που δεν λέγεται στον απολογισμό είναι ότι οι παραπάνω μελέτες «καταχωνιάστηκαν»
σε κάποια συρτάρια, με προσωπική ευθύνη του κ. Σγουρού και του προϊσταμένου της
ενδιάμεσης διαχεριστικής αρχής κ. Λέμα, που συστηματικά αρνήθηκαν να δώσουν την
παραμικρή απάντηση στις σχετικές επιστολές της ΠΡΩΣΥΝΑΤ. Προφανώς, για να μη
διαταραχθούν οι διαδικασίες για τη δημοπράτηση των τεσσάρων φαραωνικών μονάδων
διαχείρισης σύμμεικτων απορριμμάτων.
Εννοείται
ότι αυτό που προέχει είναι η υλοποίηση της αναθεώρησης του υφιστάμενου περιφερειακού
σχεδιασμού. Ωστόσο, θεωρούμε απολύτως αναγκαίο η νέα περιφερειακή αρχή να ρίξει
φως και σε αυτήν τη «δύσοσμη» πτυχή του θέματος.
Η στελέχωση της περιφέρειας
Στο
υφιστάμενο οργανόγραμμα της περιφέρειας υπάρχει διεύθυνση σχεδιασμού διαχείρισης
αποβλήτων, που υπάγεται στη γενική διεύθυνση ποιότητας ζωής (μαζί με τη διεύθυνση
περιβάλλοντος, τη διεύθυνση χωρικού σχεδιασμού και τη διεύθυνση πάρκων και
αλσών). Σε έναν από τους τόμους του απολογισμού γίνεται μια αναφορά στις αρμοδιότητες
της διεύθυνσης, στα τμήματα που έχει, με την αναφορά ότι η στελέχωση και η
ανάπτυξη της διεύθυνσης παραμένουν σε
εκκρεμότητα, λόγω μεταφοράς των αρμοδιοτήτων του σχεδιασμού στον περιφερειακό
ΦοΔΣΑ (ΕΔΣΝΑ). Στην πράξη, η συγκεκριμένη διεύθυνση ήταν ανύπαρκτη, ενώ δεν
αναφέρεται καν στον πίνακα με το προσωπικό της περιφέρειας, που είναι αναρτημένος
στην ιστοσελίδα της περιφέρειας.
Στην
πρόταση για το νέο οργανόγραμμα η κατάσταση αυτή επιβεβαιώνεται, αφού η μεν
διεύθυνση σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων καταργείται η δε γενική διεύθυνση
ποιότητας ζωής ενσωματώνεται στη γενική διεύθυνση αναπτυξιακού προγραμματισμού.
Το ερώτημα που τίθεται είναι με ποια στελέχη η περιφέρεια Αττικής θα χειριστεί
στο μέλλον αυτόν τον τόσο κρίσμο τομέα;
Στην
όποια απάντηση θα πρέπει να συνυπολογιστεί ένα νέο στοιχείο, που έχουμε επισημάνει,
σαν ΠΡΩΣΥΝΑΤ. Στο σχέδιο για το νέο ενιαίο κώδικα αυτοδιοίκησης, που προωθεί το
υπουργείο εσωτερικών, προβλέπεται ότι η αρμοδιότητα του σχεδιασμού διαχείρισης
αποβλήτων, ειδικά για την Αττική, επανέρχεται στην περιφέρεια. Ενώ σε όλες τις άλλες
περιφέρειες εξακολουθεί να παραμένει στους περιφερειακούς φορείς διαχείρισης
(ΦοΔΣΑ).
Μια τελευταία
επισήμανση
Αφήσαμε
για το τέλος μια συγκεκριμένη διατύπωση του απολογισμού, που αφορά στιον ΕΔΣΝΑ:
«Μια από τις βασικές αρχές που ακολούθησε
η διοίκηση του ΕΔΣΝΑ για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής ήταν αυτή της
αποκέντρωσης».
Αν θέλαμε να δούμε την εύθυμη πλευρά της υπόθεσης θα λέγαμε ότι είναι το ανέκδοτο της χρονιάς. Αν, πάλι, θα θέλαμε να μιλήσουμε σοβαρά θα λέγαμε ότι είναι, πλέον, πασίδηλη η απήχηση της αντίληψης για την αποκεντρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, ώστε να είναι αδύνατον να την αγνοήσει ο νέος σχεδιασμός, που επιβάλλεται να δρομολογήσει η νέα περιφερειακή αρχή.
ΠΗΓΗ: http://prosynat.blogspot.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου