Στο συνέδριο
που συνδιοργανώνουν η περιφέρεια της Αττικής και ο ΕΔΣΝΑ, είναι βέβαιο πως θα ακουστούν πολλά και
ενδιαφέροντα πράγματα για το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Αυτό το
εξασφαλίζει η παρουσία πολλών ομιλητών και ειδικών επιστημόνων που έχουν μεγάλη
εμπειρία και ολοκληρωμένες απόψεις για το ζήτημα.
Και σε προηγούμενο σημείωμα μου για το συνέδριο, έλεγα πως το συνέδριο αυτό ,θα το απασχολήσουν
«η σημερινή κατάσταση και τα
αδιέξοδα στη διαχείριση στερεών αποβλήτων στην Αττική, το ισχύον θεσμικό
πλαίσιο και οι ευρωπαϊκές κατευθύνσεις , οι καλές πρακτικές
εναλλακτικής διαχείρισης από πόλεις και περιφέρειες της Ε.Ε., οι στόχοι και η μεθοδολογία αναθεώρησης του
Περιφερειακού Σχεδιασμού , και τα τοπικά σχέδια διαχείρισης».
Στο συνέδριο αυτό θα συζητηθούν και πλευρές του
προγράμματος της «Δύναμης Ζωής» που
θέλουν περαιτέρω επεξεργασία και εμπλουτισμό από την εμπειρία που υπάρχει από άλλες χώρες.
Όμως τα δυο κορυφαία θέματα που αντιμετωπίζει σήμερα
ο ΕΔΣΝΑ , αντικειμενικά δεν μπορούν να συζητηθούν
στο συνέδριο, ή καλύτερα δεν μπορούν να
αντιμετωπιστούν από το συνέδριο.
Δυο είναι τα
μεγάλα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η περιφερειακή αρχή και ο ΕΔΣΝΑ.
Τοπικά Σχεδία Διαχείρισης ( Τ Σ Δ)
Το πρώτο
είναι η υπόθεση των τοπικών σχεδίων
διαχείρισης. Η Ρένα Δούρου είχε ζητήσει από τους δημάρχους να προχωρήσουν στην
σύνταξη των τοπικών σχεδίων ως το τέλος του 2014.
Οι δήμαρχοι στην μεγάλη τους πλειοψηφία είδαν θετικά την ιδέα των τοπικών σχεδίων, και ζήτησαν οικονομική και τεχνική βοήθεια για την
σύνταξή τους .
Υπήρξαν βέβαια
και περιπτώσεις δημάρχων που δήλωσαν αντίθετοι με τα τοπικά σχέδια διαχείρισης
και δημάρχων που στην ουσία ζητούν να μην αλλάξει τίποτα και να εξακολουθούμε
να πετάμε τα σκουπίδια μας σύμμεικτα στην Φυλή.
Από τις απαντήσεις
αρκετών δημάρχων φαίνεται ξεκάθαρα πως υπάρχει σύγχυση και παρανόηση για το τι
είναι τα τοπικά σχέδια διαχείρισης.
Φαίνεται λοιπόν πως αν απαντηθούν μερικά κρίσιμα ζητήματα τότε
και αυτοί οι δήμαρχοι θα ήταν θετικοί στην ιδέα των ΤΣΔ , με την προϋπόθεση βέβαια
να εξασφαλιστεί η οικονομική και η τεχνική βοήθεια.
Από τα
παραπάνω στοιχεία βγαίνει το συμπέρασμα
πως την μεγαλύτερη ευθύνη για την καθυστέρηση που υπάρχει στην σύνταξη των
τοπικών σχεδίων διαχείρισης από τους δήμους την έχει η νέα Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ .
Η Ε.Ε του
ΕΔΣΝΑ θα έπρεπε να έχει ήδη δώσει στους δήμους ένα οδηγό σύνταξης τοπικών
σχεδίων ή κάτι αντίστοιχο με αυτό και να έχει ήδη σχεδιάσει
τον μηχανισμό υποστήριξης των δήμων
που θα συντάξουν και θα εφαρμόσουν τα ΤΣΔ.
Η πίεση του
χρόνου είναι δεδομένη και οφείλεται στην
οριακή κατάσταση υπάρχει στον ΧΥΤΑ της Φυλής.
Το ερώτημα
είναι σαφές και ξεκάθαρο. Εάν η Ε.Ε χρειάζεται μερικούς μήνες για να κάνει έναν
οδηγό σύνταξης , πόσους μήνες θα χρειαστούν οι δήμοι για να
μαζέψουν τα στοιχεία, να τα επεξεργαστούν , να κάνουν τις απαραίτητες
διαβουλεύσεις και να αποφασίσουν στα δημοτικά συμβούλια;
Ακόμα περισσότερο,
πόσο χρόνο θα χρειαστούν οι δήμοι για να εφαρμόσουν πλέον τα ΤΣΔ;
Η ΠΡΟΣΥΝΑΤ
που είναι απλά μια πρωτοβουλία συνεννόησης και που δεν διαθέτει επαγγελματικά στελέχη και μηχανισμούς, κατέθεσε από τα τέλη του Νοεμβρίου του 2014
ένα δικό της οδηγό για την σύνταξη των ΤΣΔ.
Είναι ολοφάνερο
πως η Ε.Ε πρέπει να βάλει το ζήτημα των ΤΣΔ σε προτεραιότητα χωρίς καμιά άλλη
καθυστέρηση.
Νέοι χώροι τελικής διάθεσης
Το δεύτερο
μεγάλο ζήτημα είναι η εξεύρεση νέων χώρων τελικής διάθεσης στην Αττική.
Είναι πολλοί
αυτοί που θα πουν πως το ζήτημα αυτό σχετίζεται με την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ. Αυτή
όμως είναι η μισή αλήθεια.
Το πόσο
οριακή είναι η κατάσταση στην Φυλή το γνωρίζουν, ή οφείλουν να το γνωρίζουν όλοι.
Όλοι γνωρίζουν
επίσης πως η διαδικασία της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ μπορεί υπό προϋποθέσεις να
τραβήξει αρκετό χρόνο και πως αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα.
Γνωρίζουν επίσης,
πως ακόμα και τον καλύτερο ΠΕΣΔΑ να
κάνουμε, μαζί με τα καλύτερα τοπικά
σχέδια διαχείρισης ,και πάλι θα χρειαστούμε νέους χώρους τελικής διάθεσης στην
Αττική.
Όποιος δεν το λέει αυτό ή κοροϊδεύει συνειδητά , ή έχει άλλα πράγματα στο
κεφάλι του. .
Η διαδικασίες λοιπόν για την εξεύρεση νέων χώρων
τελικής διάθεσης θα έπρεπε να έχουν ήδη ξεκινήσει. Η Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ που έχει την
αρμοδιότητα, έχει και την ευθύνη να
κινήσει τις διαδικασίες πριν είναι πολύ αργά.
Η Ε.Ε του
ΕΔΣΝΑ αν δεν κινήσει τώρα αυτές τις διαδικασίες
και περιμένει την ολοκλήρωση της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ το παιχνίδι το έχει
χάσει. Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία για αυτό.
Είναι γνωστό
πως η Ε.Ε κάνει μια τεράστια προσπάθεια να συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα που είχε
αφήσει η διοίκηση Σγουρού στον ΕΔΣΝΑ.
Να ξαναστήσει στα πόδια του ένα μηχανισμό
απαξιωμένο , με έντονα τα σημάδια της διαφθοράς και εν πολλοίς παραδομένο στα
ιδιωτικά συμφέροντα.
Η «λάντζα» που
είναι το νοικοκύρεμα του ΕΔΣΝΑ, απορροφά
το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας των μελών της Ε.Ε με αποτέλεσμα οι μεγάλες προτεραιότητες
να μένουν πίσω.
Αν όμως η
Ε.Ε δεν βάλει κάτω και δεν αντιμετωπίσει οργανωμένα και αποτελεσματικά τις προτεραιότητες,
τότε και η «λάντζα» θα είναι χαμένος κόπος γιατί το στοίχημα τελικά θα χαθεί.
Είχα υποστηρίξει
κάποτε πως αν το εναλλακτικό σχέδιο δεν περπατήσει , τότε οι λύσεις των μονάδων
μαζικής επεξεργασίας (συμπεριλαμβανομένων και της καύσης) θα είναι μονόδρομος.
Η πρόβλεψη
αυτή σκόπιμα παρερμηνεύτηκε από την Λαϊκή Συσπείρωση στο Περιφερειακό Συμβούλιο
και θεωρήθηκε πως με αυτές τις προβλέψεις ανοίγουμε τον δρόμο στην καύση.
Όμως αυτό
που ανοίγει τον δρόμο στην καύση, είναι το ακριβώς αντίθετο.
Είναι η αποποίηση των ευθυνών , η αναβλητικότητα και ο λαϊκισμός.
Βέβαια θα
είμαστε αφελείς αν πιστεύαμε πως την καυτή πατάτα της χωροθέτησης
νέων χώρων τελικής διάθεσης θα την
πιάσει πρώτη η αντιπολίτευση στο
περιφερειακό συμβούλιο.
Την καυτή πατάτα πρώτη από όλους θα την
πιάσει η Ρένα Δούρου που έχει την ευθύνη αλλά και τα «άντερα» για να το
κάνει αυτό. Τότε μαζί με την πρόεδρο θα το κάνει και η Ε.Ε
του ΕΔΣΝΑ.
Δεν μπορεί
να γίνει διαφορετικά.
Θωμάς
Μπιζάς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου